10 redenen voor 3km Parklopen

10 redenen voor 3km Parklopen
1 december 2016 dennis

Weg met die Coopertest, leve de 3 kilometer!

10 redenen waarom jij ook een 3km zou moeten lopen

Zo af en toe krijgen we de vraag waarom Parklopen in Park Sonsbeek ‘maar’ 3 km is. Het is vooral een geluid dat we te horen krijgen van de ‘veel’ en de ‘ver’ loper. Maar wist je dat? Die 3km juist een perfecte (trainings)afstand voor iedereen is. Juist ook voor de gevorderde loper.  In dit artikel van hardlooptrainer en -expert Rob Veer zet hij tien redenen op een rij waarom de drie kilometer voor elke loper een geweldige afstand is.

Het was vroeger de nachtmerrie van elke middelbare scholier: de 12-minutentest die Dr. Kenneth Cooper in de jaren 1960 introduceerde als middel om de conditie van Amerikaanse soldaten in kaart te brengen. Het werd al snel een onvermijdelijk onderdeel van elke schoolsportdag, en voor veel scholieren de reden om het hardlopen jarenlang de rug toe te keren. Dat is jammer, want een paar kilometer hardlopen kan zo lekker zijn.

Neem nou de 3 kilometer. Een geweldige afstand! Voor beginnende hardlopers is het een perfect doel. Hardloopdebutanten kunnen zich, bijvoorbeeld met behulp van het landelijke Yakult Start to Run trainingsproject, in zeven weken klaarstomen voor die afstand. En dan blijkt die drieduizend meter voor de meeste van hen een springplank naar langere afstanden te zijn, voor sommige zelfs de marathon. Maar de 3000 meter is niet alleen voor beginners. Ook gevorderde lopers voelen zich uitgedaagd om die afstand steeds sneller af te leggen. Als een soort van Coopertest dus, maar dan leuker! Tien redenen om eens kennis te maken om een drie kilometer te lopen:

  • 1. Haalbaar doel
    Voor debutanten in de hardloopsport is het een haalbare uitdaging om de 3 kilometer hardlopend, zonder wandelpauzes, af te kunnen leggen. Lukt het je niet om onafgebroken te lopen? Geen punt bij Parklopen bepaal je zelf hoe je de afstand aflegt. Wandelen vinden we ook helemaal niet erg.
  • 2. Leuke coopertest
    De 3km is een perfecte afstand om je conditie te testen. Vergeleken met de coopertest heeft het een groot voordeel: als je sneller loopt is dat een beloning; je bent immers eerder klaar.
  • 3. Rustig trainen
    Twee keer in de week een half uurtje trainen is voldoende om al een goede basis te leggen voor een loop over 3 kilometer. In het begin mag er nog veel gewandeld worden. Wil je liever drie keer in week lopen? Heel goed! Je zult de 3km nog sneller af kunnen leggen.
  • 4. Kleine stapjes
    Droom van grote doelen, zoals een halve of zelfs een hele marathon. Maar bouw het rustig op, met kleine stapjes. Dus eerst de 3 kilometer!
  • 5. Succes verzekerd
    Sluit je aan bij Yakult Start to Run, hét instapproject voor beginnende hardlopers. Zo weet je zeker dat je op een verantwoorde en succesrijke manier wordt voorbereid op de 3 kilometer. Wist je dat vorig jaar ruim 90% van de deelnemers het zevenweekse trainingsplan succesvol heeft volbracht?
  • 6. Mooie mix in trainingen
    Trainen voor een drie kilometer is variatie in trainen. Houd je van intensieve snelheidstrainingen? Of houd je het liever bij rustige duurloopjes? Beide aanvliegroutes zijn geschikt voor de 3 kilometer, van beide trainingsvormen pluk je al snel de vruchten door een snellere 3km neer te zetten.
  • 7. Voor jong en oud
    De 3 kilometer is geschikt voor alle leeftijden, van 8 tot 88! De kids lopen zich bij deze afstand niet over de kop. Ze gaan de strijd aan met de oma’s en opa’s. Zoek je nog een uitdaging? Het wereldrecords voor 80-plussers staat momenteel op 12:14 (mannen) en 15.34 (vrouwen).
  • 8. Snel herstel
    3 kilometer hardlopen, zo hard als je kunt, is een fikse inspanning. Maar normaalgesproken verloopt het herstel vlot. Ervaren lopers pakken enkele dagen later de training op. Beginners kunnen het beter een weekje rustig aan doen met wat wandelen, zwemmen of fietsen.
  • 9. Volg je progressie
    Je kunt elk twee maanden een 3 kilometer lopen en kijken hoe lang je erover doet. Ook als je niet tot het gaatje wilt gaan levert het nuttige informatie op. Loop de afstand dan steeds met dezelfde (submaximale) snelheid en kijk welke gemiddelde hartslag je daarbij hebt.
  • 10. Snelheidstraining
    Beginnende hardlopers zijn natuurlijk al blij als ze de 3 kilometer zonder problemen uitlopen. Voor doorgewinterde kilometervreters is het een mooie test om te controleren of alle duurtrainingen niet ten koste zijn gegaan van de snelheid.

Conclusie: de 3 kilometer is voor iedereen een heerlijke hardloopafstand! Een fijne uitdaging voor beginners, en voor de gevorderde lopers een mooie onderdeel om te proberen deze steeds sneller af te leggen. De 200 meter past perfect bij Daphne Schippers, de marathon bij Dennis Kimetto en de 3 kilometer misschien wel bij jou. Er is maar één manier om daar achter te komen… doe gewoon eens mee met een Parkloop in Park Sonsbeek! De volgende Parkloop is op zondag 4 december, meld je snel aan via: www.parklopen.nl/doe-mee

10redenen-Parklopen-FB